سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوست دار آیت الله هاشمی رفسنجانی
 
لینک دوستان

آیت الله هاشمی رفسنجانی

هاشمی رفسنجانی: نباید اجازه دهیم عده‌ای تندرو نظام را از پشتوانه مردمی‌اش خالی کنند

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتقاد از برخی مشکلات موجود در کشور، بر لزوم استفاده درست از منابع و ظرفیت‌های کشور برای حل این مشکلات تاکید کرد.

به گزارش سرویس سیاسی «انتخاب» ؛ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از طلاب، روحانیون و نیز مسئولان و فعالان سیاسی استان قزوین، در آستانه ماه مبارک رمضان، این ماه را هدیه خداوند به امت اسلامی برای سلامت نگه‌داشتن روح و جسم آنان خواند و گفت: از دید قرآن کریم هدف از روزه‌داری، انسان‌سازی از طریق تحصیل تقوی است و اگر ما توانستیم در این ماه عزیز به این هدف نزدیک شویم، سود برده‌ایم و در غیر این صورت دچار ضرر و خسران شده‌ایم.

وی ماه رمضان را ماه رحمت الهی خواند و افزود: جامعه‌ای که ماه رمضان را درست طی کند، تمام سالش بیمه شده است و خدا نکند که فرشتگان الهی در این ماه پربرکت دست خالی از امت اسلامی، نزد خداوند باز گردند و شیاطین که در این ماه دربند هستند خوشحال شوند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از صحبت‌های خود، گلایه‌های برخی از حاضران را از اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه، به‌حق و تأسف‌بار خواند و با بیان هدف امام (ره) و مردم ایران از مبارزه با رژیم ستمشاهی تصریح کرد: با وجود فشارهای خارجی، انتظار این است که پس از گذشت 32 سال از پیروزی انقلاب با ثروت خدادادی نفت و وجود زیربناهای تولید و توسعه، پیشینه تاریخی، فرهنگی و دینی مردم ایران، مشکلات و معضلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی کاهش یافته و آثار دروغ و فقر و فساد در جامعه از بین برود.

هاشمی رفسنجانی وضع موجود را نتیجه برخی سوءمدیریت‌ها دانست و گفت: خداوند با پیروزی انقلاب و تأسیس نظام اسلامی بر مبنای معارف اهل بیت(ع)، حجّت را بر ما تمام کرده است و تهدیدها و تحریم‌های دشمنان در صورت حفظ وحدت ملی و تدبیر و تصمیم‌گیری درست در نهایت به ما آسیب نخواهد رساند.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار کرد: حضرت علی(ع) می‌گوید «اگر کسی آب و خاک داشته باشد و فقیر بماند، از خدا دور است». حال آنکه ما بر دریایی از نفت، گاز و منابع آب و خاک و هوا و موقعیت بی‌نظیر جغرافیایی و ثروت خدادادی قرار داریم و باید قدردان این نعمت‌ها برای خدمت به مردم باشیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه، به وضع فرهنگی و اخلاقی جامعه اشاره کرد و گفت: آنچه بیش از مشکلات اقتصادی مردم و بویژه جوانان را آزار می‌دهد، تشدید آلودگی جامعه به دروغ، تهمت، فساد و تبعیض است.

وی، پیروزی نظام جمهوری اسلامی در عرصه‌های گوناگون پس از انقلاب اسلامی را مرهون لطف خداوند و پشتیبانی بی‌دریغ مردم خواند و تصریح کرد: اگر ما مردم را صاحبان اصلی نظام و انقلاب و موفقیت‌ها را مرهون حضور وفادارانه آنان می‌دانیم، نباید اجازه دهیم عده‌ای تندرو نظام را از پشتوانه مردمی‌اش خالی کنند و به جای آنان تصمیم بگیرند.


[ جمعه 91/4/30 ] [ 2:59 عصر ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]

اظهار نظر آیت الله هاشمی در مورد انتخابات ریاست جمهوری 92: برگزاری قانونی، شفاف و آزادانه انتخابات، اعتماد را بیش از پیش جاری خواهد ساخت

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اعضای انجمن فرهنگ و سیاست دانشجویان دانشگاه شیراز، دانشگاه را موتور محرک مسائل سیاسی کشور و در جهت ارتقای کیفیت انتخاب مسئولان و اداره کشور خواند و گفت: اگر ظرفیت و توانمندی‌های خدادادی میلیون‌ها دانشجو و فارغ‌التحصیل موجود در کشور، وارد عرصه‌های سیاسی و مدیریتی کشور شود، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که نظام اسلامی مدبرانه و عالمانه‌تر اداره گردد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالات حاضران، فضای سیاسی کنونی موجود در دانشگاه‌ها را رضایت‌بخش ندانست و تصریح کرد: با ارتقای کمّی و کیفی که پس از انقلاب اسلامی در آموزش عالی کشور حاصل شده، درک عمومی مردم و به خصوص نخبگان کشور ارتقای چشمگیری حاصل کرده و روا نیست که این استعداد و توان در فضای سیاسی کشور منفعل بماند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه و در پاسخ به پرسش‌های متعدد دانشجویان درباره چشم‌انداز فضای سیاسی کشور در آستانه انتخابات آینده ریاست جمهوری، به مشکلات داخلی و تهدیدات خارجی اشاره کرد و افزود: تفرقه و تضعیف انسجام ملی، به نفع کشور نیست، چرا که انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در سایه وحدت و انسجام داخلی و رهبری داهیانه امام خمینی(ره) به پیروزی رسید،  هر زمان که وحدت ملی جدی گرفته شده به پیروزی‌های چشمگیر دست یافته‌ایم و هر زمان هم که انسجام داخلی تضعیف شده طمع دشمنان برانگیخته و فشارهای آنان به ملت و انقلاب اسلامی افزایش یافته است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تکرار و بازگشت به تجربه پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و سایر عرصه‌ها در ایجاد وحدت، همدلی و هماهنگی مردم و مسئولان را راه درست مقابله با مشکلات و تهدیدات پیش رو خواند و انتخابات آینده ریاست جمهوری را یکی از صحنه‌های ظهور و تجلی این امر مهم دانست و گفت: برگزاری قانونی، شفاف و آزادانه همه مراحل انتخابات آینده ریاست جمهوری، اعتماد و امید را بیش از پیش در عرصه عمومی، گروه‌ها و نیروهای وفادار به انقلاب و قانون اساسی جاری خواهد ساخت و از این طریق می‌توان امیدوار بود تا دشمنان نظام اسلامی در رسیدن به اهداف پلید خود ناکام گردند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی پیرامون دیپلماسی هسته ای کشور و چگونگی اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از گسترش تحریم‌ها و فشارها بر جمهوری اسلامی ایران، دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را حق هر کشور و سرمایه چند دهه گذشته ایران حتی پیش از انقلاب اسلامی خواند و گفت: پس از تثبیت نظام جمهوری اسلامی فعالیت برای دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای تحت نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آغاز و به خوبی پیش رفت و این مهم پس از جنگ تحمیلی بدون سروصدا و تبلیغات سرعت قابل قبولی گرفت.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اوضاع بین‌المللی مقطع پایان جنگ تحمیلی، به خصوص در سازمان ملل گفت: در شرایطی که اکثر کشورهای جهان طرفدار صدام و بر ضد ما بودند، ما توانستیم با تدابیر صحیح و دیپلماسی ویژه، صدام را به عنوان متجاوز و شروع‌کننده جنگ در سازمان ملل معرفی کنیم و قطعنامه تعیین خسارات جنگ تحمیلی و پرداخت غرامت به ایران نیز در همین شرایط به تصویب رسید.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیریت مدبرانه و به دور از احساس و تبلیغات را راه صحیح حل مشکلات داخلی و بین‌المللی کشور خواند و تصریح کرد: اگرچه کشورهای غربی در حال حاضر به دنبال باج‌خواهی و وقت‌کشی برای رسیدن به اهداف شوم خود هستند، اما می‌توان با پشتیبانی مردم و نیروهای دلسوز و وفادار به نظام و انقلاب و نیز مدیریت صحیح، دشمنان را در اهدافشان ناکام گذارد.


[ دوشنبه 91/4/26 ] [ 2:17 عصر ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]

هاشمی رفسنجانی: شاید خاطراتم خوشایند عده‌ای نباشد / خاطره نوشتم تا نااهلان تاریخ ننویسند

آیت الله هاشمی رفسنجانی

سایت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت:

گزیده ناگفته های رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از چرایی 30 سال خاطره نویسی در مصاحبه با مهر نامه بدین شرح است :

* قبل از انقلاب و حتی در زمان اوج مبارزات که در زندان و یا به خاطر شرایط سیاسی متواری بودم، براساس موضوعاتی که برای جامعه احساس نیاز می‌کردم، می‌نوشتم. بعد از پیروزی انقلاب به خاطر مسئولیت‌های فراوانی که داشتم، نمی‌توانستم روی موضوعی خاص متمرکز شوم، اما جریانات و افرادی که نتوانستند با متن انقلاب هماهنگ شوند، از دید خود به تدوین تاریخ انقلاب پرداختند. ما هم بنیاد تدوین تاریخ را تأسیس کردیم تا به این کار مهم بپردازد. خودم مصاحبه‌هایی درباره گذشته تاریخ انقلاب با مسئولان این بنیاد نمودم که آن مصاحبه‌ها در دو جلد با اسناد منتشر شد.

* ولی باز هم دیدم جای خاطرات روزانه خالی است و با تأخیر شروع به یادداشت کردم. در حین نوشتن انگیزه حفظ تاریخ انقلاب هم در من تقویت شد. در همان نخستین روزهای پس از شروع نوشتن خاطرات، به این نکته توجه داشتم که مطمئناً این نوشته‌ها، پایه‌ای برای نگارش تاریخ معاصر در آینده خواهد بود. به همین خاطر در کنار ایجاز، سعی می‌کردم مسائل و موارد مهم تاریخی از قلم نیفتد.

 


* اهمیت تاریخ شفاهی از لحاظ منبع و مأخذ مثل تاریخ‌های مکتوب و رسمی نیست، اما بهترین سند برای تکمیل تاریخ و روشن شدن زوایای مبهم است. مثلاً در تاریخ ایران چگونگی احداث راه‌آهن تهران و شمال به صورت چند صفحه آمده که این موضوع در خاطرات شریف امامی که قبل از نخست‌وزیری کارمند و رئیس راه‌آهن و در جریان احداث آن بوده، پس تاریخ شفاهی که اخیراً در ایران هم مرسوم شده و مسئولان مصاحبه می‌کنند، می‌تواند شرحی برای منابع تاریخی باشد. در خاطرات من هم این‌گونه است.

* مثلاً من در خاطرات روزانه، مسائل مهم مربوط به عملیات کربلای پنج و بعضی از مسائل مهم جنگ را نوشتم که این موضوع در مصاحبه های بعدی و همزمان با انتشار مذاکرات قرارگاهی مربوط به آن عملیات به صورت مبسوط آمده است.

* خاطرات روزانه‌ام را هر شب در یک صفحه تقویم می‌نویسم، اما مسائل مهمی در کشور هست که هم نوشتن آنها و هم ننوشتن آنها خوب نیست. به خاطر مسائل امنیتی و مصلحت کلی کشور نمی‌خواهم در خاطرات روزانه‌ام بنویسم که بعضاً افرادی به آن دسترسی دارند. به همین خاطر این‌گونه مسائل را در یک تقویم کوچک که معمولاً همراه من هست، می‌نویسم تا فراموش نشود و هنگام چاپ خاطرات، این دو متن – البته اگر مصلحت کتمان برطرف شده باشد- تلفیق می‌شوند.

* اینکه چرا در خاطرات من ردّی از مباحث تغییر قانون اساسی نیست، به خاطر این است که مطرح نمی‌شد. پس از پایان جنگ که امام، اول دستور تدوین سیاست‌های کلی سازندگی را صادر کردند، به این نتیجه رسیدیم که باید رویکردهای قانونی هم در جهت این سیاست‌ها باشد. البته باید به این نکته توجه داشت که ما قانون اساسی را در کمترین فاصله زمانی پس از پیروزی نوشتیم و در طول 10 سال، تجربیاتی به دست آوردیم که عقل و منطق هم حکم می‌کرد آن تجربیات را در قانون بیاوریم. البته کمی قبل از آن من در‌ نامه‌ای به حضرت امام چند موضوع را برای ایشان نوشتم و گفتم که اگر این موضوعات در زمان شما حل نشود، شاید پس از شما جامعه دچار مشکل شود. یکی از آن موارد بازنگری قانون اساسی بود. امام هم در یک حکم صریح، هم اعضای شورای بازنگری و هم موارد مورد اصلاح را معین فرمودند و این موضوعات بعدها توسط آیت‌الله خامنه‌ای هم تکمیل شد.

*می‌دانم که انتشار خاطراتی این چنین در زمان حیات خود صاحب اثر و حیات بسیاری از افراد و خانواده‌های مذکور در کتاب خالی از مشکل و آثار منفی هم نیست.  ولی فکر می‌کنم که نتایج مثبت و سازنده آن خیلی بیشتر باشد.

 


[ پنج شنبه 91/4/15 ] [ 11:39 صبح ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]

آیت الله هاشمی: بی‌اعتبار کردن علما، روحانیون و دلسوزان کشور هیچ‌گونه افتخاری ندارد/ مذاکرات نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نیستند:

روا نیست امروز پس از گذشت سه دهه از زحمات و خون دل خوردن مردم و خدمتگزاران کشور فضائلی چون، اخلاص، صداقت، عدالت جای خود را به ریاکاری و خودنمایی، دروغ، غیبت و تهمت و بی عدالتی بدهد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار و پاسخ به سؤالات جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم با تبریک مجدد مبعث رسول گرامی اسلام(ص)، این عید بزرگ را روز اتصال و ارتباط مجدد آسمان و زمین پس از قرن‌ها خالی بودن زمین از نبی و نیز ادیان تحریف شده خواند و گفت: اگرچه قرآن این معجزه الهی پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام محجور شد، اما جاری شدن اسلام در ممالک اطراف حجاز طی چند قرن تمدنی را بنیان نهاد که به لحاظ پیشرفت علمی مبنای تمدن امروز قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حلقه اتصال خلقت انسان و شروع اسلام را تأکید خداوند تبارک و تعالی بر فضیلت قلم و دانش و استدلال خداوند برای سجده ملائکه در مقابل آدم به دانش ابولبشر خواند و تصریح کرد: تأکید اسلام بر تحصیل دانش و علم باعث شد که اسلام و علوم اسلامی به سرعت در جهان آن روز گسترش یابد و الگوی موفقی برای سایر ملل قرار گیرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: انتظار ما از انقلاب اسلامی بازگشت به اسلام خالص و ناب و آن گوهری که حضرت امام راحل(ره) از آن می‌فهمیدند، بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی، به دوران سخت استقرار و تثبیت انقلاب اسلامی و ایجاد ساختار مناسب نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ساختار نظام براساس اعتقادات دینی و مکتب اهل بیت و قابل دفاع است، اما آن چیزی که قابل دفاع نیست عملکردهای سلیقه‌ای، باندی و گروهی است که به نام اسلام و انقلاب اسلامی به مردم و جوانان ارائه می‌گردد.

ایشان افزود: اگر کار مخلصانه و برای خدا نباشد، عدالت در حرف باقی مانده و در عمل بی‌عدالتی ترویج می‌شود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به دوران سخت اما موفق جنگ و پس از آن اشاره کرد و گفت: پس از جنگ تلاش شد علی‌رغم کمبود منابع ریالی و ارزی، زیربناها و اقتصاد کشور ساخته و احیا گردد و تولید و اشتغال قابل قبولی برای جامعه فراهم گردد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، ماهیت انقلاب اسلامی را فرهنگی و دینی خواند و الگوی اخلاقی و فرهنگی قرار گرفتن نظام اسلامی را از رسالت‌های انقلاب خواند و گفت: روا نیست امروز پس از گذشت سه دهه از زحمات و خون دل خوردن مردم و خدمتگزاران کشور فضائلی چون، اخلاص، صداقت، عدالت جای خود را به ریاکاری و خودنمایی، دروغ، غیبت و تهمت و بی عدالتی بدهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی دیگر، به اوضاع اقتصادی کشور اشاره کرد و با یادآوری استعدادهای بی نظیر جمهوری اسلامی ایران به لحاظ منابع مادی و مالی، جغرافیایی و انسانی، تصریح کرد: اگرچه گرانی و تورم اکنون یکی از معضلات اساسی اقتصاد است، اما مهمتر و بنیادی تر از آن تضعیف و تخریب ساختار اقتصاد سالم و پویا و نیز تولید و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی کشور است.

ایشان افزود: توزیع نقدینگی بی‌ضابطه و زیاد، نتیجه‌اش تورّم بی‌حد است.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، روحانیت و علما و نیز مدیران کشور را دو سرمایه اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و با تأکید بر لزوم حفظ جایگاه و حرمت این دو در میان مردم و مسئولان گفت: بی‌اعتبار کردن علما و روحانیون و همچنین مدیران و دلسوزان کشور هیچ‌گونه افتخاری ندارد و تنها تضعیف اعتماد مردم نسبت به آنان را در پی دارد.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی در مورد دلیل سکوت و صبوری ایشان در برابر هجمه‌ها و تخریب‌های رسانه‌ای گفت: رسانه‌هایی که این‌گونه بداخلاقی‌ها و تهمت و افتراها را هر روز اشاعه می‌دهند و مراکزی که آنها را هدایت می‌کنند، به هیچ یک از اصول اخلاقی و اعتقادی پایبند نبوده و با احساس مصونیتی هم که دارند به جایی پاسخگو نیستند.

ایشان افزود: در چنین فضای رسانه‌ای ناسالمی، آیا پاسخگویی به جوّ اختلاف و دعوای بیشتر در جامعه دامن نمی‌زند؟

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به پرونده‌های هسته‌ای کشور و چند دور مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با گروه 1+5 اشاره کرد و گفت: این مذاکرات نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نیستند و صداقت ندارند و تنها زورگویی را مبنای کار خود قرار داده‌اند تا فرصت لازم را برای اهدف آینده به دست آورند.

ایشان افزود: در واقع آنان می‌خواهند پرونده زورگویی‌شان همچنان باز باشد و در سایه آن سیاست‌های استکبار خود را دنبال کنند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی راه درست مقابله با اهداف مستکبران را افزایش اتحاد و همدلی میان مردم و مسئولان و نیز میان گروه‌ها و جریان‌های داخل نظام خواند و تصریح کرد: باید به گونه‌ای در داخل متحد شویم که دشمنان بیرونی نتوانند نسبت به منافع کشور و ملت ما طمع کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین به اوضاع جهان اسلام و تحولات منطقه به خصوص مصر اشاره کرد و همزیستی مسالمت‌آمیز شیعه و سنّی را خنثی‌کننده توطئه دشمنان مغرض خواند و گفت: اگر می‌خواهیم اهدافمان را به خوبی در دنیا پیگیری کنیم، باید با جهان اسلام و سایر فرق و مذاهب اسلامی رابطه‌ای برادرانه و به دور از تعصب داشته باشیم.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی انقلاب مصر را از نتایج جهاد مردم این کشور بزرگ اسلامی و اتحاد در دوران مبارزه خواند  و با تأکید بر لزوم هوشیاری مسلمانان افزود: سنت انقلاب‌ها و حکومت‌های پس از آن همواره در صورت حفظ اتحاد پیروزی قاطع بوده است و امیدواریم اوضاع کنونی مصر و جریان‌های حاضر در این کشور به نفع مسلمانان و انقلابیون جهان اسلام باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر لزوم اصلاح اشتباهات در کشور گفت: خداوند با انقلاب اسلامی و ایجاد نظام اسلامی حجتش را بر همه ما تمام کرد، چرا که 50 سال پیش هیچ کدام از ما حتی تصور ایجاد حکومت اسلامی براساس مکتب اهل بیت را نداشتیم، اما خداوند بر ما لطف و منت نهاد و حکومت اسلامی را در اختیار ما قرار داد و امیدواریم بتوانیم از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم.

در ابتدای دیدار جمعی از حاضران دیدگاه‌ها و سؤالات خود پیرامون مسائل داخلی، بین‌المللی و وضعیت حوزه‌های علمیه را مطرح و خواستار ارائه دیدگاه از سوی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی شدند.


[ پنج شنبه 91/4/1 ] [ 1:42 عصر ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]


.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت اعلام حمایت از آیت الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده است.
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 2
بازدید دیروز: 1
کل بازدیدها: 32181