سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دوست دار آیت الله هاشمی رفسنجانی
 
لینک دوستان

آیت الله رفسنجانی: کسی که درد نظام دارد، به نوه امام اهانت نمی‌کند/هدف اصلی طرح هدفمندی یارانه‌ها توزیع پول بین مردم نبود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "کسی که انقلاب را می‌شناسد و درد نظام را دارد در روز رحلت امام(ره) به نوه ایشان اهانت نمی‌کند"، تصریح کرد: این اقدامات و اعمال نشان از آشنایی نداشتن نسبت به انقلاب، راه امام(ره) و آرمان‌های اصیل آن دارد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از طلاب، استادان و دانشجویان استان کرمان مقیم شهر مقدس قم، در پاسخ به درخواست‌های مطرح‌شده برای حضور بیشتر در عرصه تحولات کشور و گفت‌وگوی بیشتر با مردم و جوانان، بر حضور همیشگی خود در صحنه انقلاب و نظام تأکید کرد و افزود: بیش از 60 سال است که در عرصه سیاسی و مبارزاتی کشور فعال بوده و هستم و تا زمانی که توان و فایده‌ای برای کشور داشته باشم تا پایان عمر پای انقلاب و نظام ایستاده و خواهم ایستاد.

آیت الله هاشمی رفسنجانی


وی در ادامه، با اشاره به اثرات منفی تفرقه در جامعه اظهار کرد: آنچه باید مبنای فعالیت قرار گیرد خدمت به اسلام، انقلاب، مردم و کمک به پیشرفت، اتحاد و همدلی و پرهیز از تفرقه و دعواست، چراکه نفع تشتت و تفرقه، به دشمنان کمین کرده کشور خواهد رسید.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت کنونی کشور پس از گذشت سه دهه از انقلاب اسلامی، به سیاست‌های کلی نظام در بخش‌های گوناگون و سند چشم‌انداز 20 ساله کشور اشاره کرد و گفت: مطابق این سیاست‌ها و سند چشم‌انداز، ما باید دارای مقام اول و الهام‌بخش در منطقه باشیم و در قله علمی و پیشرفت منطقه قرار بگیریم. اکنون نیز اگرچه به خاطر برخی ضعف‌ها و نارسایی‌ها از اهداف و آرمان‌ها عقب هستیم، اما به لحاظ پیروی از مکتب حیات‌بخش اهل بیت(ع) و وجود امکانات جغرافیایی، انسانی و مادی فراوان کشور و حضور آگاهانه و هوشیارانه مردم، امیدوارم که در مسیر صحیح پیشرفت قرار بگیریم.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات معیشتی، اشتغال جوانان و برخی تنگناهای اقتصادی کشور، هدفمندی یارانه‌ها را از نظر مبنایی، سیاستی درست و لازم خواند و اظهار کرد: پس از جنگ، سیاست اصلی کشور این بود که با ساختن زیربناها و تشویق تولید ملی، اشتغال در کشور گسترش یابد و با ایجاد اشتغال برای حداقل دو نفر در هر خانواده درآمد خانواده‌ها و کشور افزایش یابد. هدف اصلی طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز حمایت از تولید، ایجاد اشتغال و رونق زمینه کسب و کار در کشور بود نه توزیع پول بین مردم.

وی در پاسخ به نگرانی برخی از حاضران در این دیدار از گسترش یأس و ناامیدی نسبت به برخی عملکردها، مردم و جوانان کشور را هوشیار و آگاه خواند و تصریح کرد: هیچ‌گاه نباید امید به اصلاح و بازگشت به راه صحیح را از دست داد، چراکه ملت آگاه و بالنده بالاخره خواست‌های به حق خود را به کرسی خواهد نشاند. ارزش یک ملت به حضور آنان در تحولات کشور و نیز نشانه شاخص انسان پیشرفته و متعهد است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی درباره ابهام به وجود آمده در افکار عمومی درباره لفظ و نام انقلاب‌های اخیر منطقه، شیطنت، غرض‌ورزی و تحریف برخی رسانه‌ها را دلیل ایجاد این ابهام خواند و گفت: شکی نیست اکثر توده‌ها و اقشار حاضر در انقلاب‌های منطقه مسلمانند و بر مبنای اسلام انقلاب کرده‌‌اند و از انقلاب اسلامی ایران الگو گرفته‌اند و خواسته‌هایی چون محو استبداد و دیکتاتوری را مدنظر دارند. بنده گفته بودم برخی "بهار عربی" و برخی "بیداری اسلامی" می‌گویند. لفظ مهم نیست، بلکه ریشه و مبنای این خیزش و حرکت، مهم است که ریشه آن، اسلام و انقلاب اسلامی و تنفر از فساد و دیکتاتوری و وابستگی است.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به پرسش یکی دیگر از حاضران، حضور جوانان در عرصه‌های مدیریت و مسئولیت در کشور را اصل اساسی پویایی و لازمه رشد و تحول کشور خواند و خاطرنشان کرد: اغلب کسانی که در مبارزه و انقلاب حضور داشتند، اکنون به سن بازنشستگی رسیده‌اند و درست این است که جوانان با استفاده از تجربه و فکر پیشکسوتان، مدیریت و مسئولیت‌ها را به عهده گیرند اما آنچه ایجاد نگرانی می‌کند این است که کسانی که قدر و ارزش انقلاب و زحمات مردم شهید داده را نمی‌دانند و درک نمی‌کنند، با تندروی و افراط، دستاوردهای زحمتکشان پس از انقلاب را نادیده می‌گیرند و حتی گاهی منکر می‌شوند.

بر اساس گزارش، در ابتدای این دیدار برخی از طلاب و دانشجویان حاضر در جلسه، دیدگاه‌های خود را درباره تحولات کشور طرح و پرسش‌های خود درباره مسائل جاری را مطرح کردند.


[ دوشنبه 91/3/22 ] [ 5:27 عصر ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]

آیت الله هاشمی: فشارها، اجازه مذاکره برابر بر اساس «بازی برد ـ برد» را نمی‌دهد

 

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تأکید بر حقوق مردم را از مهمترین اعتقادات قلبی امام (ره) خواند و با اشاره به حضور میلیونی مردم در تظاهرات علیه رژیم شاه، انقلاب اسلامی را مردمی‌ترین انقلاب تاریخ دانست.

به گزارش انتخاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از دانشجویان و استادان گروه حقوق و علوم سیاسی واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: همین انقلاب اسلامی بعد از سه دهه، الهام‌بخش حرکت‌های مردمی و اسلامی منطقه شده که نوید آینده مبارکی را برای نسل‌های آینده جوامع اسلامی به همراه خواهد داشت.

وی همچنین با تبریک ایام ولادت امیر مؤمنان علی(ع)، به جایگاه مهم و والای مولای متقیان در اسلام پس از رسول اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حتی از دیدگاه علمای اهل سنت، اگر بحث حق حکومت را هم به کنار بگذاریم، به لحاظ اعتقادی و اسلامی، اول شخص اسلام پس از نبی مکرم اسلام، حضرت علی(ع) است.

وی با اشاره به دوران خلافت امام علی(ع) پس از 25 سال خانه‌نشینی و نیز فتنه‌ها و جنگ‌های دوران خلافت امام اول شیعیان اظهار کرد: با همه این مصائب و مشغله‌هایی که حضرت علی(ع) داشتند امروزه، منبع عظیمی از حکمت‌ها و پندهای گوهرباری از ایشان موجود است که در هیچ زمانی تازگی و کارایی خود را از دست نمی‌دهد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به ایام سالگرد رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، امام خمینی(ره) را خلف صالح امیر مؤمنان علی(ع) خواند و با تأکید بر اینکه "حقیقتاً بعد از غیبت امام زمان(عج) عالمی به سیاست، کیاست، علم و نبوغ امام خمینی(ره) سراغ نداریم"، تصریح کرد: در بیان شجاعت امام راحل(ره) همین کافی است که در اوج قدرت امنیتی، نظامی و سیاسی رژیم طاغوت و حمایت قدرت‌های استکباری از این رژیم، بدون ذره‌ای هراس و تنها به یاری خداوند و پشتیبانی مردم در مقابل استبداد و استکبار ایستاد و پس از هفده سال مبارزه و با کمترین هزینه و شهید انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

رئیس هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی، تأسیس این مؤسسه را از دیگر ثمرات امام راحل خواند و با اشاره به مصائب جوانان برای ورود به دانشگاه در ابتدای انقلاب اظهار کرد: سهولت و راحتی امروز برای ورود به دانشگاه، به خاطر حمایت بنیانگذار جمهوری اسلامی و زحمات دلسوزان انقلاب در تأسیس دانشگاه آزاد و سپس سایر مؤسسات آموزش عالی غیردولتی است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مرز کارایی و استفاده از فقه اسلامی به عنوان منبع قانون‌گذاری، به محجور بودند تشیع و فقه شیعه در طول تاریخ اشاره کرد و نظام جمهوری اسلامی را اولین حکومت شیعه که می‌خواهد در چارچوب معارف اسلامی جامعه را اداره کند، خواند و گفت: به لحاظ جوانی این حکومت، طبیعی است که در قانون‌گذاری و اجرا ضعف‌هایی مشاهده بشود، اما به خاطر وجود منابع غنی فقهی و با تلاش و کوشش حوزه‌های علمیه در روزآمد کردن فقه اسلامی، آینده درخشانی پیش رو خواهیم داشت؛ البته افراد و جریان‌های انحرافی و دشمنان افراطی به نام اسلام، مانع بزرگی در راه شناخت و حاکمیت اسلام ناب هستند.

هاشمی رفسنجانی مباحثی نظیر حقوق زنان و روابط اجتماعی را نیازمند کار گسترده علما و حوزه‌های علمیه دانست و افزود: اگر می‌خواهیم حکومتی اسلامی براساس فقه شیعه و نیازهای روز داشته باشیم، حوزه و دانشگاه باید با کار کارشناسی به دیدگاهی نزدیک در زمینه روزآمد کردن فقه اسلامی به عنوان منبع قانون‌گذاری برسند.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان بن‌بست‌شکنی در روند قانون‌گذاری کشور، به تشریح عنوان «مصلحت» از دیدگاه فقه اسلامی و حضرت امام(ره) پرداخت و آن را یک اصل فقهی خواند و تصریح کرد: بر این اساس بنا بر قانون اساسی، رفع اختلاف میان شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی و گزینش و انتخاب دیدگاه یکی از این دو نهاد توسط اعضای مجمع، عنوان «مصلحت» یافته است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، رفع «معضل» را از دیگر عناوین «مصلحت» خواند و تأکید کرد: اگر رهبری معظم انقلاب موردی را به عنوان «معضل» تشخیص دهند، آن را به مجمع احاله می‌کنند و مجمع نیز دیدگاه کارشناسی خود را در این زمینه بیان و راهکار تعیین می‌کند و هر دو وظیفه بن‌بست‌شکنی است.

هاشمی رفسنجانی به وظیفه تدوین سیاست‌های کلی نظام در زمینه‌های گوناگون به عنوان راهکار حل مشکلات اشاره کرد و افزود: این انتظاری که در حال حاضر در جامعه در مورد مجمع تشخیص مصلحت به عنوان حلال همه مشکلات و معضلات جامعه وجود دارد درست نیست و این سوءبرداشت باید توسط حقوقدانان و کارشناسان به درستی برای جامعه تشریح و تبیین شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره خلاف قانون بودن قانون‌گذاری توسط مجمع تشخیص مصلحت، این مطلب را تایید کرد و با اشاره به اینکه "در زمان جنگ چند مورد قانون‌گذاری توسط مجمع انجام گرفت"، این امر را مختص دوران خاصی چون دفاع مقدس و البته زیر نظر حضرت امام(ره) دانست و افزود: به خاطر وضع خاصی که در دوران دفاع مقدس داشتیم و لازم بود برخی موارد نظیر قانون کار، تعزیرات حکومتی و یا اراضی کشاورزی و نیز قانون مواد مخدر که به لحاظ شرعی و قانون اساسی مبنایی برای آن نداشتیم و ضرورت جنگ و نیاز جامعه نیز بود توسط مجمع تصویب شد و پس از جنگ دیگر موردی به عنوان تصویب قانون در مجمع نداشتیم و شاید بشود آن موارد را هم از مصادیق معضلات و بن‌بست‌شکنی خواند.

هاشمی رفسنجانی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، نابرابر بودن این مذاکرات را یادآور شد و گفت: اگرچه جمهوری اسلامی ایران با کمک خداوند متعال و مقاومت مردم فداکار کشورمان در راه حقوق خود ایستاده است، اما فشارهای همه‌جانبه جبهه استکبار، اجازه مذاکره برابر بر اساس «بازی برد ـ برد» را نمی‌دهد. بنابراین غرب باید بداند که راه موفقیت مذاکرات، تصریح آنان بر حقوق حقه مردم ایران و نیز عدم استفاده از ابزار نخ‌نمای تهدید، تحریم و فشار است.

رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آینده جنبش‌های منطقه و نقش جمهوری اسلامی در آن، حرکت‌های مردمی و اسلامی کشورهای اسلامی را الهام گرفته از انقلاب اسلامی ایران خواند و با تأکید بر لزوم هوشیاری انقلابیون درباره آینده انقلاب‌ها اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌توانست از مرحله الهام‌بخشی به مرحله انتقال تجربیات و تأسیس و کارآمدی نظام اسلامی برسد، اما اینکه چرا در این مورد ضعف وجود دارد، نیاز به آسیب‌شناسی توسط کارشناسان و محققان حوزه و دانشگاه دارد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار دو تن از اساتید دانشکده حقوق و علوم سیاسی واحد پردیس دانشگاه آزاد اسلامی به طرح دیدگاه‌های خود در مورد وضعیت رشته حقوق و نیز وضع قانون‌گذاری در کشور پرداختند و در ادامه نیز تعدادی از دانشجویان حاضر در جلسه پرسش‌های حقوقی خود را درباره مشکلات قانون، قانون‌گذاری و نهادهای قانون‌گذار کشور مطرح کردند


[ جمعه 91/3/19 ] [ 5:36 عصر ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]

نارضایتی رهبر معظم انقلاب از حرمت‌شکنی صورت گرفته نسبت به سیدحسن خمینی

رییس مجمع تشخیص مصحلت نظام از نارضایتی مقام معظم رهبری از حرمت‌شکنی صورت گرفته نسبت به سیدحسن خمینی در مراسم بیست و سومین سالگرد ارتحال امام (ره) خبر داد.

به گزارش سرویس سیاسی پایگاه خبری تحلیلی انتخاب، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از مدیران ارشد، استادان و دانشجویان برگزیده پژوهشکده امام خمینی (ره)، این موسسه را از برکات وجودی مرحوم حاج سیداحمد خمینی و در جهت حفظ و گسترش اندیشه‌های والای فقهی، اعتقادی و سیاسی امام راحل (ره) خواند و گفت: گزارش‌ها حاکی از این است که مجموعه فعالیت‌های علمی و پژوهشی پژوهشکده پایه و اساس خوبی برای حفظ و گسترش اندیشه‌های امام خمینی (ره) در میان مسلمانان و به خصوص جوانان خواهد بود.

وی با بیان ابعاد شخصیتی مرحوم حاج سیداحمد آقا و فرزند ایشان حاج سیدحسن خمینی، آنان را یادگاران با ارزش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در دوران حاضر خواند و تصریح کرد: حضرت امام (ره) هم به لحاظ شخصیتی و هم به لحاظ علمی و دینی از مرتبت والایی در جامعه و حوزه‌های علمیه برخوردارند و همین امر حفظ حرمت آنان را برای همه ما واجب و لازم می‌گرداند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با ابراز تاسف از حرمت‌شکنی برخی افراد در مراسم سالگرد امام خمینی (ره) در حرم مطهر نسبت به یادگار ایشان، چنین حرکاتی را اهانت و تعصب کور و آن را غیرقابل قبول خواند و تصریح کرد: تضاد بسیار عجیبی است؛ چگونه می‌شود در سالروزی که اقشار مختلف مردم عاشق امام از سراسر کشور به امید وحدت و همدلی در آستان مطهر امام گرد هم می‌آیند، گروهی اندک ولی متشکل و البته نامشخص، در مقابل چشم میلیون‌ها انسان و شبکه‌های تلویزیونی اجازه اهانت به بیت امام و مسئولان را به خود بدهند؟ آیا می‌توان تصور کرد آنها گروهی خودسر هستند؟

هاشمی رفسنجانی با اعلام نارضایتی رهبری معظم انقلاب از حرمت‌شکنی صورت گرفته نسبت به نوه امام در سالگرد ارتحال امام (ره) افزود: این رفتارهای افراطی نمود بارز استبداد عوام است که اگر جلوی آن گرفته نشود به اصل نظام آسیب می‌زند.

وی با ابراز تاسف از وجود برخی افراطی‌گری‌ها گفت: افراط و عوام‌فریبی در طول تاریخ و از زمان امام علی (ع) به عنوان خوارج تاکنون بوده‌اند و امروز هم به اشکال و شیوه‌های جدید و نو وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه "همه ما شاخ و برگی از شجره وجودی اسلام و رهبری حضرت امام (ره) هستیم"، بنیاد حفظ و نشر آثار امام خمینی و پژوهشکده امام خمینی را از ثمرات با ارزش بیت امام خواند و تصریح کرد: امروز حاج سیدحسن خمینی با وجود جوانی، یک عالم واقعی اسلامی و نیز شخصیتی آشنا به مسائل کشور و دنیا و دارای هوش و ذوق درخوری است که فرصت خدمت بسیاری به کشور و آینده نظام دارد.

رییس هیات امنا و موسس دانشگاه آزاد اسلامی، اسناد و ذخایر موجود در بنیاد حفظ و نشر حضرت امام را منبع غنی و بسیار خوبی برای پژوهشگران، دانشجویان و اساتید موسسات آموزش عالی به‌خصوص پژوهشکده امام خمینی(ره) دانست و تاکید کرد: مسئولان موسسه حفظ و نشر آثار امام می‌توانند با بازگشایی مخزن اسناد محرمانه آن موسسه بنیان تدوین تاریخ اصیل انقلاب اسلامی را بریزند تا نسل حاضر و نسل‌های آینده درک و تصور حقیقی و واقعی از تاریخ انقلاب و نظام اسلامی داشته باشند.

وی با اشاره به شدت یافتن حملات به اندیشه و آرمان‌های امام خمینی (ره) از سوی دشمنان داخلی و خارجی، وظیفه‌ دلسوزان و نظام در مقطع کنونی برای حفظ و نشر تاریخی حقیقی مبارزات امام خمینی و یارانش را یادآور شد و گفت: متاسفانه در حق امام در داخل و به‌ویژه خارج جفا می‌شود و هنوز ابعاد شخصیتی این مرد بزرگ درست معرفی نشده است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امام (ره) همواره خشم خود را از گروهی به عنوان خشک مقدس‌ها نشان و نسبت به وجود چنین تفکری هشدار می‌دادند.

وی، اعتدال در گفتار، کردار و تفکر را راه اساسی بازگشت به آرمان‌های اصیل حضرت امام و انقلاب اسلامی خواند و تاکید کرد: امام هیچ‌گاه ترور و عملیات مسلحانه را برای مبارزه با طاغوت تایید نکردند و همواره به حضور مردمی در مبارزه و موج آگاهی توده‌ها تاکید داشتند. امروز هم اگر می‌خواهیم شاهد، الگو و الهام‌بخش مردم دنیا باشیم باید اعتدال و آزادمنشی را در همه ابعاد زندگی و کشور و نظام حفظ کنیم و از این رهگذر کارآمدی اسلام و انقلاب اسلامی را به اثبات برسانیم.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی ـ رییس پژوهشکده امام خمینی (ره) ـ گزارشی از نحوه تاسیس این موسسه و نیز برنامه‌ها و فعالیت‌های آن ارائه کرد و گفت: موسسه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در پنج رشته فقه و حقوق اسلامی، عرفان اسلامی، اندیشه سیاسی در اسلام، جامعه‌شناسی انقلاب اسلامی و تاریخ انقلاب اسلامی از طریق آزمون سراسری دانشجو می‌پذیرد و تا کنون نزدیک به 350 فارغ‌التحصیل با حداقل یک اثر علمی معتبر داشته باشد.

همچنین در ادامه دکتر علی‌محمد حاضری ـ رییس گروه جامعه‌شناسی پژوهشکده امام خمینی (ره) ـ گزارشی از محورهای مورد تاسیس در این رشته ارائه و طرح‌های پژوهشی و سوالات موجود در این مبحث را فهرست‌وار بیان کرد.

محسن بهشتی‌سرشت ـ رییس گروه تاریخ انقلاب اسلامی پژوهشکده امام خمینی (ره) ـ نیز با طرح دیدگاه‌های خود درخصوص انقلاب اسلامی، نقش آیت‌الله هاشمی و سایر موثرین در انقلاب را بیان و بر لزوم تاریخ‌نگاری صحیح و واقعی به کمک افراد دلسوز و شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تاکید کرد.


[ پنج شنبه 91/3/18 ] [ 12:16 صبح ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]

آیت الله هاشمی رفسنجانیآیت الله هاشمی رفسنجانیآیت الله هاشمی رفسنجانیآیت الله هاشمی رفسنجانیآیت الله هاشمی رفسنجانیآیت الله هاشمی رفسنجانیآیت الله هاشمی رفسنجانی


[ دوشنبه 91/3/15 ] [ 2:36 صبح ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]

نظر آیت الله هاشمی در مورد فیس بوک و یوتیوب

شاهدیم یک صفحه‌ فیس بوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک ویدیو تصویر که با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است که گرچه برخی خوششان نمی‌آ‌ید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فکر کنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حرکت کنیم شاهد خواهیم بود که اگر این رسانه‌ها وجود نداشته باشند خطرناک خواهد بود.

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هاشمی رفسنجانی با بیان این که تحولات منطقه مبارک و مثبت است، گفت: برای نامگذاری و اسم تحولات اخیر در منطقه نباید پافشاری کرد و می‌توان عناوینی مثل بیداری اسلامی، یا بهار عرب و یا انقلاب‌های مردمی را برای آن در نظر گرفت.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله ‌اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در افتتاحیه همایش ملی تحولات خاورمیانه و آینده نظم منطقه‌ای با بیان اینکه تحولات اخیر در منطقه ابعاد مختلف دارد، اظهار کرد: تحولات منطقه هر اسمی می‌تواند داشته باشد؛ چرا که به هر حال هم بیداری در امت اسلامی است، هم حرکت مهمی در دنیای عرب به حساب می‌آ‌ید و هم نوعی تحول در رفتار مردم منطقه است.

وی با اشاره به این که باید پذیرفت تحولات منطقه‌ اسلامی و آفریقایی تحولات بسیار مهمی در عصر ما هستند، افزود: می‌توان با اطمینان از حالا پیش‌بینی کرد که در دراز مدت این تحول برای منطقه و دنیا مفید خواهد بود که البته در این مسیر افت و خیز‌ها و فراز و نشیب‌هایی وجود دارد مثل همه انقلاب‌ها و تحولات دنیا. هاشمی به عوامل شروع محورهای حرکت‌های اخیر در منطقه اشاره کرد و آن را بی‌شباهت به شروع نهضت در ایران ندانست و تصریح کرد: عوامل مهمی در کشورهای منطقه که انقلاب کرده‌اند وجود دارد؛ مثل آنهایی که در زمان انقلاب ایران اتفاق افتاد. نارضایتی و خشم مردم هر کشور از حکومت و رژیم حاکم بر آنهاست که به لحاظ سیاسی دیکتاتوری‌هایی که جان مردم را به لب رسانده و آنها را از این که نفعی در کشورشان داشته باشند مایوس کرده است، وجود دارد و به خاطر این که مردم ساکت هستند و خفه شده‌اند هر جور میل دارند عمل می‌کنند و فساد تا خرخره آنها را گرفتار کرده است. مردم این کشورها از تبعیض رنج می‌برند، همچنین شاهد وابستگی به قدرتهای خارجی هستند که باعث حقارت مردم می‌شود.

وی ادامه داد: در حکومتهای دیکتاتوری، چون با مردم سازگار نیستند باید به خارج وابسته شوند. بنابراین قدرتهای مثلث جهانی و دیکتاتوریهای داخلی و سلطه خارجی مثل قیچی هستند که منافع مردم را قیچی می‌کنند و به ضرر مردم و به نفع رژیم حاکم و سلطه خارجی عمل می‌کنند .

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به این که در کشورهایی که روحیه دینی دارند بی‌اعتنایی رژیم به دین و عقاید مردم بسیار ناراحت کننده است، افزود: در کشورهای مسلمان منطقه که انقلاب‌ در آنها رخ داده است تعداد مسلمانان اگر بیشتر از کشور ما نباشد کمتر هم نیست و شاهدیم اگرچه معمولا حاکمان شعار دین می‌دهند و در مراسم دینی حاضر می‌شوند اما بر اساس میل خود شعارهای مذهبی را به نفع سلطه خود تنظیم می‌کنند و همه اینها باعث عصبانیت قشر متدین می‌شود و آنها ناراضی می‌شوند که از مقدسات هم در جهت کوبیدن و گرفتن روحیه مردم استفاده می‌شود و شاهدیم در ایران و مصر و بسیاری از کشورهای دیگر نیز البته با تفاوتهایی همین اتفاق رخ داد.

هاشمی با اشاره به این که نقطه مشترک دیگر کشورهای منطقه این است که احزاب نیرومند در شرایط فعلی در این کشورها شکل نمی‌گیرد، توضیح داد: ممکن است گروههایی مثل رستاخیز و مردم که در ایران شکل گرفته بود در این کشورها نیز وجود داشته باشد، اما نمی‌توانند اعتماد مردم را جلب کنند و معمولا آدمهای فرصت‌طلب که به دنبال قدرت و جایگاه هستند در آنها حضور دارند.

وی با تاکید بر این که نقطه ضعف جهان اسلام این است که نمی‌گذارند احزاب در این کشورها شکل بگیرد، گفت: اگر حزب شکل بگیرد ضربه‌گیر رژیم‌ها می‌شود و مردم به تدریج وارد ماجرا می‌شوند، بنابراین دیگر انقلاب، ضرورتی پیدا نمی‌کند و رفورم و اصلاح جلو می‌افتد، اما شاهدیم که این کشورها نمی‌گذارند اصلاحات اتفاق افتد و تنها تا آنجایی به اصلاحات اجازه می‌دهند که خودشان می‌خواهند و در چنین شرایطی نیروهای کیفی، سیاسی و فرهیخته عمیقا ناراضی می‌شوند.

هاشمی با بیان این که وقتی مردم از لحاظ دینی و عقیدتی و به لحاظ منافع ملی آسیب ببینند و عصبانی شوند و به لحاظ سیاسی خود را در حاشیه ببیند؛ یعنی سرنوشت خود را به دست افراد ناصالح و جبار سرکوب کننده ببینند، خشم درون مردم متراکم می‌شود و روزی منفجر خواهد شد، گفت: اگر مسیر درست اجازه برای حضور نیروهای صالح و خیرخواه وجود داشته باشد و با حسن نیت به صورت NGO ها و حزب‌های بزرگ اجازه فعالیت داده شود نیاز به انقلاب به وجود نمی‌آ‌ید؛ یعنی قدم به قدم اصلاحات می‌شود و ممکن است آسان‌تر و مفید‌تر از انقلاب و بدون تلفات به راه درست حرکت کنند.

وی با بیان این که ویژگی‌هایی که به آنها اشاره کردم در همه‌ کشورهای منطقه که در آنها انقلاب رخ داده است بدون استثنا وجود دارد، افزود: خیلی از کشورها که در معرض این جریانات هستند و این حالت را دارند در صف انتظار هستند. پس اگر آنها که جلو افتاده‌اند خوب از آب دربیایند در باقی کشورها نیز شروع می‌شود .

هاشمی با اشاره به پیروزی انقلاب در ایران گفت: انقلاب ایران که موج بزرگی را با عنوان الله اکبر ایجاد کرد با هزینه‌ آرام اتفاق افتاد که اثر زیاد در دنیا و منطقه داشت و خیلی زود و به سرعت در جاهایی مثل عراق و افغانستان و سودان و غیره حرکت‌هایی ایجاد شد و آنهایی که می‌دانند چطور رفتار کنند در کشورهای‌شان وزارتخانه‌ها و سازمانهایی مجهز دارند و از تجربه‌ها استفاده می‌ کنند و در این شرایط پاتک خود را شروع کرده و جلوی حرکتها را می‌گیرند که در نهایت اتفاقاتی می‌افتد.

هاشمی با بیان این که فقر و جهل از خصیصه‌های ملتهای تحت ستم است که بسیار خطرناک است، گفت: وقتی فقر و مشکلات درمانی زندگی برای مردم وجود داشته باشد و تحلیل اساسی نداشته باشند به صورت صفوف نیروهای پیش‌تاز که می‌توانند احیاگر باشند در می‌آیند و دیگر تبلیغات رژیم‌ها را نمی‌پذیرند و به آنها اعتماد نمی‌کنند. اینها همه عواملی است که در این کشورها البته با تفاوتهایی وجود دارد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام اشاره کرد یکی از عواملی که باید روی آن حساب کرد وجود الگو است و در اینجا انقلاب اسلامی ایران مطرح است چون ایران در منطقه از سایر ملت‌ها جلو بوده و هست که این به خاطر سوابق طولانی تمدن حضور اسلام و بخصوص مکتب اهل بیت (ع) است و ایرانی‌ها نسبت به کشورهای منطقه در سطح بالاتری هستند. وی با اشاره به این که مشروطه را ملت ما با کمک روحانیونی که در نجف مستقر بودند ایجاد کردند، گفت: بعدها ترکیه وارد عرصه شد. پس انقلاب به سبک ایرانی اصلا سابقه نداشت؛ البته در هند علیه استعمار انگلیس نیز انقلابی اتفاق افتاد که آن هم مردمی بود و با آرامش حرکت کرد و در نهایت موفق شدند انگلیس را به زانو درآورند . البته تلفات آنها نسبت به ما خیلی بیشتر بود و سر مبارزین را در برخی از شهرها به همه‌ درختان آویزان کرده بودند تا مردم را بترسانند اما در ایران این طور نشد و علیرغم این که مشکلات جدی وجود داشت اما آنقدر وسیع نبود که برخی فکر می‌کنند.

هاشمی با بیان این که انقلاب ایران الهام بخش است، تصریح کرد:‌ اگر موفق می‌شدیم درست‌تر از آنچه که عمل می‌شد رفتار می‌کردیم و برخی اشکالات را نداشتیم شاید این انقلاب به سرعت برای دیگر کشورها الهام بخش می‌شد البته در عراق و افغانستان و سودان و غیره این اتفاق افتاد و همین نیروهایی که امروز کار می‌کنند بعد از انقلاب شکل گرفته‌اند.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که باید افتخار کنیم در مسیر تحولات منطقه جمهوری اسلامی به اسم دین، این حرکت را آغاز کرده است تصریح کرد: نقش دین در همه‌ حرکتها جدی است و طبعا خود ما در مبارزاتی که داشتیم همه به عنوان اسلام مبارزه نمی‌کردند بلکه عده‌ای از کمونیستها ، عده‌ای از التقاطی‌ها، مجاهدین و ملی‌گرایان بودند که در نهایت ملی‌گراها به طور مشترک با مذهبی‌ها به پیروزی رسیدند. اما اکثریت بیش از 90 درصد مردم یکجا پیرو امام و روحانیت بودند که این اتفاق در مشروطه و انقلاب مردمی ما وجود داشت که مردم حامی روحانیت و مراجع بودند.

هاشمی با اشاره به نقش مراجع در بین مردم به خاطر این که حرفشان برای مردم حجت است اشاره کرد و گفت: اگر مردم با فتوای مرجع وارد صحنه شوند خیالشان راحت است که هر صدمه‌ای که ببینند به حساب خدا است و هدر نرفته و یک گام جهش‌وار به سمت سعادتی که آن را قبول دارند بر می‌‌دارند. از این جهت در ایران نیروهای مذهبی به تبع روحانیت انقلابی در اکثریت مردم نفوذ داشتند و مردم به همراه روحانیت به میدان آمدند، البته ترکیبی از گروههای مختلف وجود داشت اما در بخشهای دیگر عده‌ی زیادی حضور نداشتند که البته نقش آفرین بودند و نباید آن را نادیده گرفت و در مرحله‌ای همین گروههای مسلح بودند که تنور مبارزات را گرم نگه داشته بودند .

هاشمی با اشاره به این که عامل عمده‌ی انفجار اطلاعات که امروز وجود دارد در زمان انقلاب ما وجود نداشت، تصریح کرد: وقتی قیام عظیم 15 خرداد اتفاق افتاد در دنیا کمتر به این موضوع پرداخته شد و تنها چند کلمه‌ای از حرفهای رژیم در رسانه‌های دنیا منتشر شد اما امروز شاهدیم حتی وقتی یک خبرنگار را زندانی می‌کنند در کل دنیا خبرش پخش می‌شود یعنی هر اتفاقی که می‌افتد دنیا می‌فهمد و رسانه‌های آزاد دنیا و سایت‌ها آن را پخش می‌کنند البته گاهی با اغراق و بزرگ نمایی این اتفاق می‌افتد.

هاشمی با بیان این که انفجار اطلاعات درز مان انقلاب ما نبود، تصریح کرد:‌ امروز در سایه‌ی اینترنت و ماهواره‌ها دیگر نمی‌توان جلوی اطلاعات را گرفت، البته عوارض بدی هم دارد، اما اگر بخواهیم جلوی یک چیزی گرفته شود ده تای دیگر سبز می شود و وقتی مردم راه اطلاعات را پیدا کردند نمی‌شود آنها را متوقف کرد که این امر روز افزون است و در انقلابهای اتفاق افتاده در دو سال اخیر این رسانه‌ها فعال بوده‌اند.

هاشمی افزود: شاهدیم یک صفحه‌ فیس بوک که برای مردم هزینه ندارد تبدیل به چندین دستگاه تلویزیون و رادیو می‌شود که میلیون‌ها نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد و یک ویدیو تصویر که با موبایل‌ها گرفته می‌شود به دنیا منتقل می‌شود که به نظر من این امری مبارک برای دنیا است که گرچه برخی خوششان نمی‌آ‌ید اما اگر اساسی به سعادت بشریت فکر کنیم و علیه ظلم و ستم و بیداد و ستمگری حرکت کنیم شاهد خواهیم بود که اگر این رسانه‌ها وجود نداشته باشند خطرناک خواهد بود.

هاشمی با بیان این که خطرهایی در کمین انقلابهای اتفاق افتاده وجود دارد، تصریح کرد: خطرهایی وجود دارد که آینده این انقلاب‌ها به کجا می‌رسد و اینها را ما نیز تجربه کرده‌ایم و 7 -8 سال اول انقلاب دیدیم اختلافی به طور طبیعی بروز کرد و در همه‌ کشورهایی که امروز انقلاب کرده‌اند وجود دارد و شاهد بودیم در ایران بخش‌های مختلفی از نیروهای مبارز که در ایران آزاد شدند به دلایلی با اکثریت هماهنگ نشدند و برایشان قابل قبول نبود که بخش دینی همه چیز را به صورت دموکراتیک در اختیار بگیرد.

وی با اشاره به این که پس از انقلاب در ایران خیلی زود رفراندوم اتفاق افتاد و 98 درصد از مردم به جمهوری اسلامی رای دادند، گفت: این تفکر امام بود که ببینیم مردم چه می‌خواهند و این پایه‌ بزرگ موضوعی بود که گروههای کوچک را خشمگین می‌کرد حتی به سرعت قانون اساسی نوشته شد و همه چیز به صورت دموکراتیک پیش رفت.

وی با بیان این که نقطه قوت در انقلاب ایران این بود که اکثریت قاطع ملت همراه انقلاب بودند، خاطر نشان کرد: در کشورهای منطقه نیز این اتفاق افتاد، اما این طور که پیش می‌رود ریزش خواهند کرد در حالی که امام در ایران نگذاشتند این اتفاق بیافتد و شاهد بودیم که نیروهای زیادی از جمله روحانیت، دانشگاهی‌ها، بازاریها و غیره همراه امام بودند و امام توانستند اکثریت را به خوبی نگه دارند، البته مشکلاتی پیش آمد که طبیعی بود به طور مثال شاهد شورش‌ها و تجزیه‌طلبی‌ها در بخشی از شهرهای کشور بودیم. حتی کودتاهایی برای ما در نظر گرفته شده بود که بسیار حساب شده بود، اما به خوبی شکست خوردند و پس از این شکست‌ها به دنبال تحمیل جنگ به ایران رفتند و با توجه به این که پشت سر عراق شرق و غرب نیز از صدام حمایت می‌کردند طبیعت جنگ این طور پیش بینی می‌شد که ما شکست بخوریم در حالی که ما تنها بودیم و اگر دوستی هم داشتیم دوستانمان چشم کمک از ما داشتند.

وی اضافه کرد: در زمان جنگ تحمیلی عراق همه چیز داشت از جمله پول و تجهیزات بسیار و همراهی کشورهای دیگر، اما ایران از چنین شرایطی برخوردار نبود و ارتش کشور ضعیف شده بود و سپاه پاسداران تازه برای امور امنیتی کارش را شروع کرده بود. بسیج هم که برای جنگ ساخته نشده بود و بسیج مستضعفان برای خدمت رسانی به مردم بود و همه‌ این موارد باعث شد که عراق یک دفعه جلو آمد و پنج استان کشور به صورت نیمه اشغال درآمدند و با این شرایط طبیعی بود که صدام با اطمینمان بگوید هفته‌ دیگر قرارمان در تهران است و قرارداد الجزایر را با اطمینان پاره کند، اما ایران به خاطر اتحادی که اکثریت قاطع مردم داشتند و دلبستگی‌شان به دین و مذهب و روحانیت و البته به خاطر شخصیت فوق‌العاده‌ امام (ره) که عطیه‌ی الهی برای ما به حساب می‌آیند و مثل یک طبیب حاذق همه چیز را رصد می‌کردند و دوستان و یاران خوبی که داشتند، شرایط را کنترل کرده و اوضاع طور دیگری پیش رفت و امام حتی زمانی که مصلحت به پایان دادن جنگ دیدند با قدرت جنگ را خاتمه داده و در سازمان ملل قطعنامه به نفع ما اصلاح شد و پیروز از جنگ بیرون آمدیم که همه‌ی اینها در سایه‌ی اتحاد بود و تا زمانی که این اتحاد در ایران وجود داشته باشد مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی افزود: اگر کشورهای انقلاب‌ کرده عربی بتوانند اکثریت قابل قبول مردم را متعهد کنند و در صحنه نگه دارند آسیب‌شان کم می‌شود، اما اگر منحرف شوند بار دیگر خوی دیکتاتوری آنها را می‌گیرد و در دوره‌‌ای شاهد خفقان خواهیم بود که در نهایت آتشفشان خواهد شد.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: باید بررسی کنیم که در کشورهای انقلاب کرده‌ عربی چقدر ظرفیت وجود دارد و آیا مدیریتی مثل امام و نیروهای صالح متعهد را دارد و همچنین روحانیتی مثل شیعه که حقیقتا پشتیبان انقلاب بودند. پس اگر این کشورها چنین اتحادی داشته باشند انقلاب آنها شکست نمی‌خورد.

وی با اشاره به این که یمن و مصر و لیبی نیز هم چنین شرایطی دارند و البته هر کدام شرایط خاص خود را خواهند داشت، تصریح کرد: در تونس به نظر می‌آمد آسان‌ترین و سخت‌ترین شرایط وجود داشت. و همه‌ سرمایه‌ شروع انقلاب از آنجا بود که گاری میوه‌ یک دانشجوی دست فروش را به زمین ریختند و مردم با دیدن این صحنه بسیار ناراحت شدند. یعنی شرایط به نحوی بود که آماده‌ یک جرقه بودند.

هاشمی با بیان اینکه تجربه‌ی انقلاب برای کشورهای انقلاب‌کرده‌ منطقه بسیار می‌تواند مفید باشد، تصریح کرد: نوسانات از قبیل آنچه که ما در انقلابمان دیدیم از موضوعات طبیعی در انقلاب‌ها است، اما آنجا که مدیریتی مثل امام وجود دارد عبور خواهند کرد، اما در جایی مثل افغانستان بعد از 30 سال ناتو باید بیاید تا مشکلات را حل کند و هنوز هم مشکلاتی وجود دارد.

وی در ادامه به اتفاقات عراق اشاره کرد و گفت: در عراق مردم خیلی مبارزه کردند، اما در نهایت آ‌مریکا صدام را زمین زد و به طور طبیعی دنبال منافع خود خواهد بود. البته مردم عراق وضعشان پیشرفت کرده است اما باید خیلی هوشیار باشند.

وی با بیان این که از امتیازات کشور عراق این است که بیش از 60 درصد مردم شیعه هستند، تصریح کرد: مردم شیعه عراق همبستگی ذاتی دارند که اگر خودخواهی برخی رهبران دینی‌شان نباشد که این همبستگی را به تفرقه تبدیل نکند نتیجه‌ خوبی خواهند گرفت.

هاشمی با اشاره به قانون اساسی که برای عراق نوشته شده است و این قانون راه را برای ماندن عراق به عنوان کشور واحد و متمرکز باز کرده است، گفت: مردم باید نسبت به حوادث جدید هوشیار باشند و ایران به عنوان کشوری که نقش مهمی در تاریخ منطقه دارد باید بدون دخالت و تحمیل به آنها کمک کند به نحوی که تجربه‌مان را در اختیارشان قرار دهیم.

وی افزود: شیعه قطعا می‌تواند مطمئن باشد که همیشه می‌تواند عراق یکپارچه را حفظ کند و به نفع هیچ کس نیست که عراق تجزیه شود و اگر خدای نکرده این اتفاق افتد شیعه سود خواهد برد، چون اکثریت مناطق حساس عراق را در دست دارد. البته شیعه می‌خواهد حافظ وحدت باشد. در حالی که کردها و اهل سنت ظرفیت اداره کشور را ندارند، اما شیعه می‌تواند با دموکراسی کشور را اداره کند. بنابراین اگر هوشیاری‌شان را حفظ کند و تجربه‌ ما را در نظر بگیرند باید سعی کنند اتحادشان را حفظ کنند و از زورگویی و انحصار طلبی و ترد دیگران بپرهیزند که اگر این اتفاق بیافتد همدلی‌‌های عمومی در عراق می‌ماند.

وی در ادامه به انقلاب‌های دنیا از قبیل انقلاب فرانسه، شوروی، کشورهای آفریقایی و غیره اشاره کرد و گفت: سبک حکومتهای دیکتاتوری نتیجه نخواهد داد.

هاشمی اظهار کرد: فکر می‌کنم تجربه اتحاد نیروهای انقلابی با مردم بهترین چیزی است که تاریخ سی ساله‌ی انقلاب ایران می‌تواند نشان دهد . ما ساختار خودمان را خیلی خوب تنظیم کردیم و با توجه به وضعیت مذهبی مردم و هوشیاری روحانیت عمل کردیم؛ چرا که چاره‌ای جز اتکا به روحانیت نبود و امروز هم می‌تواند همان نقش را ایفا کند و ما باید به گونه‌ای عمل کنیم که در این مسیر قرار بگیریم و بدانیم که تجربه‌مان هنوز تمام نشده است و توجه داشته باشیم اگر نقطه ضعفی وجود دارد اصلاح کنیم.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود:‌ با هر فراز و نشیبی بهار عربی و یا بیداری اسلامی و یا انقلاب مردمی به خیر منطقه و جهان خواهد بود و دست استکبار را به اندازه‌ زیادی می‌بندد البته ممکن است در مرحله‌ای نفوذ کنند اما اتحاد مردم آنها را عقب می‌زند. پس باید به این حرکت جدید عنوان مبارک را بدهیم چون پدیده‌ مبارک و خیری برای تاریخ بشریت بخصوص منطقه و مسلمانان است و جمهوری اسلامی بیش از آنچه که الان حضور دارند می‌تواند حضور داشته باشد. اگر حرکت‌ها با تدبیر خوب انجام می‌شد البته هنوز هم فرصت باقی است و می‌توانیم به طور معقول عمل کنیم؛ طوری که کشورهای منطقه ما را از خود بدانند و حاضر نباشند پشتیبانی کشوری مثل جمهوری اسلامی را از دست بدهند که جز خیر خدا و اسلام و مردم را برای منطقه نمی‌خواهد و با جمهوری اسلامی همکاری کند و از تجربه‌ ما استفاده کنند چون ما طمع و نیازی به آنها نداریم البته نیاز به همکاری داریم اما نیاز به امکانات آنها نداریم که بخواهیم سوء استفاده کنیم.


[ سه شنبه 91/3/9 ] [ 4:40 عصر ] [ دوست دار هاشمی رفسنجانی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ جهت اعلام حمایت از آیت الله هاشمی رفسنجانی ایجاد شده است.
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 0
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 32178